Tuesday, August 3, 2010

ikhlas tapi jauh..

duit.. duit.. duit... saya teramtla suka akan anda.. dengan mempunyai anda dalam kadar yang sangat benyak lagi  berganda akan membolehkan saya membeli bermacam-macam benda yang saya kehendaki.. akan tetapi saya sangat la tidak menyukai atau dengan lebih tepat menggemari anda sekiranya saya dikehandaki mengira anda dalam apa jua bentuk pengiraan perbelanjaan sama ada dalam
income statement,trial balance, cash flow,  balance sheet 
 dan lain-lain yang sekutu dengannyer... oleh itu silalah jangan menyuruh saya mengira anda dalam bentuk yang sedemikian rupa kerana ianya akan membuatkan temperature saya naik dengan begitu mendadak terutamanya ketika anda tidak reti untuk membalance kan diri anda di bahagian kredit dan debit..

hahahaha... itu lah luahan hati seorang pelajar undang-undang apabila disuruh belajar subjek accounting tanpa kerelaan hati serta kehendak jiwa dan raga.. accounting dan law adala sangat berbeza.. satu memahami serta mengira dan lagi satu menghafal, membaca serta bersuara.. so bagaimanakah kerelaan hati itu mahu terbit sekiranaya perasaan ikhlas mahu belajar itu terlalu jauh letaknyer.. dan yang paling penting di sini ialah pelajar undang-undang tersebut adalah aku.. hehehe.. sebenarnya aku bukan la berniat untuk memburuk-burukkan subjek akaun ini akan tetapi aku ingin menyuarakan isi hati yang telah lama mendiamkan diri yang bahawasanya aku amatla tidak menggemari subjek tersebut.. atau dengan kata lainnyer aku agak kurang ikhlas menghadirkan diri ke kelas tersebut kerana aku tidak memahami ape yang diajar oleh lecturer.. hahaha.. dan yang paling best nyer aku boleh mennghafal dan memahami formula kira-kira yang diberikan oleh lecturer dengan jayanya namun akan tetapi apabila aku menggunakan formula tersebut untuk menggira... aku tidak mendapat jawapan yang sewajarnya.. jadi di sini aku ingin membuat penegasan yang bahawasanya aku dan subjek akaun ini memangla tidak sehaluan... hahaha.. 


p/s: baru sekarang aku mengkagumi kredibiliti seorang accountant di bank negara.. hehehe.. kalau aku yang  jadi accountant di sana.. sudah pasti banyak lacuna yang akan muncul di income statement bank itu.. hahaha....

No comments: